חדשות

הלשכה לאתיקה ממליצה: תוצאות בדיקות יישלחו למטופלים רק אם יודיעו על רצונם בכך

לאחר מקרה בו חולה סרטן התאבד לאחר שפירש לא נכונה תוצאות בדיקה שעבר, הפיצה הלשכה לאתיקה מסמך הקובע כי מטופלים יצטרכו להודיע מראש על רצונם לקבל את התוצאות, ולא כברירת מחדל; נייר העמדה מפרט את האחריות המקצועית בנושא שליחת תוצאות הבדיקות לרופאים המפנים ולמטופלים

תוצאות בדיקות, יחסי רופא-חולה (צילום: אילוסטרציה)

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית הפיצה נייר עמדה, המשנה את המדיניות הקיימת בדבר קבלת תוצאות בדיקות רפואיות. מטרת המסמך היא למנוע מצבים שבהם מטופלים רואים את תוצאות הבדיקות שביצעו לפני שהרופא ראה ופיענח אותן, ועלולים לפרש את ממצאי הבדיקות לא נכון.

על פי הנוהל החדש, המתגבש בימים אלה, התשובה לבדיקות הדמיה, למשל, תחזור לרופא המפנה והרופא המטפל, אך תישלח למטופל רק אם ביקש זאת מראש, ולא כברירת מחדל.  במצבי חירום, תתבצע פנייה ישירות למטופל, אך קודם לכן יעשה ניסיון ליצור קשר עם הרופא המטפל.

במצב הנוכחי מטופלים רבים מקבלים את תוצאות בדיקות המעבדה וההדמיות עוד לפני הרופא, לרוב דרך האינטרנט. בחלק מהמקרים נשלחות התשובות בדואר למטופלים.

במצב הנוכחי מטופלים רבים מקבלים את תוצאות בדיקות המעבדה וההדמיות עוד לפני הרופא, לרוב דרך האינטרנט

במסמך החדש, שהוכן על ידי הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, נמסר כי איגוד הרדיולוגים הוא שהציג בפני הלשכה שאלה הנוגעת לתפקוד היומיומי של כל רופא רדיולוג.

התנהלות הנוכחית, מסרה הלשכה לאתיקה בתשובה לפניית האיגוד, אכן שומרת לכאורה על האוטונומיה של המטופל ומאפשרת לו לעשות כרצונו בנתונים הקשורים למצב בריאותו, לרבות האפשרות לקבל חוות דעת נוספת מרופא אחר. אדם קרוב אצל עצמו והוא בדרך כלל ידאג לקבלת המשך הטיפול ללא עיכובים.

אך אליה וקוץ בה, מציינת הלשכה לאתיקה בנייר העמדה. המידע יכול להכיל בשורה מרה, כמו גם עדויות למצב בריאות תקין ובשני המקרים המטופל יכול שלא להבין נכון את התוצאות. ללא מפגש אישי רופא-מטופל, עם הסבר נאות, המטופל עלול לסבול לחינם מחרדה, דיכאון וחוויות קשות, או לחילופין להכניס את התשובות למגירה ולא לקבל את הטיפול המתאים.

הסוגיה  עלתה לסדר היום לפני חמישה חודשים, כאשר בית משפט השלום בתל-אביב קבע כי משרד הבריאות, כבעליו של בית החולים "רמב"ם", יפצה בסכום של יותר מ-1 מיליון שקלים את משפחתו של חולה סרטן בן 52, ששם קץ לחייו לאחר שקיבל את תוצאות אחת הבדיקות בדואר.

השופט קבע כי למרות שהתוצאות לא היו גרועות, והצביעו אף על נסיגה במחלה, מאחר שהתוצאות הופיעו בשפה מקצועית לא מובנת לחולה, ונוכח מצבו הנפשי, שליחתן ישירות לחולה היתה בגדר רשלנות.

הפסיכיאטרים חברי הלשכה לאתיקה, מציין עוד המסמך, לא הצביעו על אינדיקציות לפגיעה עצמית בעקבות בשורה קשה, אלא אם היתה נטייה אובדנית קודמת. ובכל זאת קיימת דילמה: למי שייך המידע? מי צריך לקבל את תשובת ההדמיה?

לפי נייר העמדה, הועלתה האפשרות ששמירת האוטונומיה של החולה דווקא מחייבת קבלת התשובה תוך כדי שיחת הסבר ועיבוד המידע לכלל אבחנה והחלטות טיפוליות על ידי הרופא המטפל.

בנוסף, צריך גם לתת את הדעת לבעיה הטכנית במערכת הרפואה, שכן לעיתים לא ידוע לרופא/ה הרדיולוג/ית מי הוא רופא המשפחה, מי הרופא המפנה לבדיקה ו/או מי לוקח אחריות על המשך הטיפול.

הבעיה מתעצמת בבדיקות סקר כגון ממוגרפיה. השאלה שעולה למשל: למי תישלח התשובה? בבדיקות אשר נדרש בהן המשך בירור רדיולוגי השאלה העולה היא: האם תמיד להמתין לתגובת הרופא המטפל או שיש ליידע את המטופל ולהזמין אותו ישירות ולחסוך לחסוך בזמן על מנת שיגיע במהירות לאבחנה ברורה ולו כדי להפחית חרדה?

כאשר יש ממצאים בבדיקות ההדמיה המצביעים על סכנת חיים מיידית למטופל, נאמר עוד במסמך הלשכה לאתיקה, כמו למשל חשד לתסחיף ריאתי, חסימת מעיים וכו”, אין ספק כי רופא ההדמיה חייב ליידע ישירות את הרופא המטפל ובהיעדרו- את החולה, ולהפנותו דחוף להמשך הטיפול. אולם רוב המצבים אינם נופלים בגדר של "סכנה חמורה".

הנושא הזה סבוך, מציינת הלשכה לאתיקה, וברור כי לא נמצא פתרון אחיד לכל המקרים. לכן החליטה הלשכה להציע את הפתרונות הבאים:

  • ככלל, בדיקת הדמיה תיעשה עם הפנית רופא. הרופא המפנה ימלא את פרטי ההתקשרות עמו לצורך החזרת תשובת ההדמיה אליו.
  • רצוי כי הרופא המפנה יעמוד על חשיבות הליווי והפרשנות המקצועית לכל תוצאה של בדיקת הדמיה. מומלץ כי הרופא המפנה יתאם מראש עם המטופל האם ברצונו לקבל את תשובת ההדמיה הספציפית ישירות ואם כן יציין זאת בהפניה לבדיקה.
  • מומלץ כי בכל רשומה רפואית של מטופל תופיע הערה לגבי רצונו או אי רצונו לקבל את תשובות ההדמיה ישירות דרך האינטרנט או בדואר, ללא נוכחות רופא.
  • בעת קבלת המטופל במכון ההדמיה, הוא יישאל שוב לגבי רצונו לקבל את תשובת ההדמיה ישירות
  • מומלץ למכוני ההדמיה להוסיף סימון של בקשת המטופל לטופסי הקבלה או במחשב.
  • תשובת ההדמיה תחזור לרופא המפנה והרופא המטפל ובמקביל תישלח למטופל אם ביקש זאת מראש או שהדבר תואם עמו, כמפורט לעיל.
  • יש מקום לשלוח לכל מטופל הודעה, גם אם לא רצה לקבל את התשובה ישירות, בה ייאמר כי יש פענוח לבדיקה ועליו לגשת לרופא המפנה. במצבי חרום תהיה פניה ישירות למטופל, למניעת עיכוב כלשהו.
  • במקרים דחופים ייעשה ניסיון ליצור קשר, קודם כל עם הרופא המפנה ו/או הרופא המטפל ואם איננו זמין בזמן אמת - תיעשה פניית הרדיולוג ישירות למטופל לצורך הפנייתו להמשך טיפול.
  • כאשר אין רופא מפנה, כגון בבדיקות סקר, יפעל הרדיולוג מידית במידה שיש צורך בבדיקות המשך. יש ליידע מראש את המטופל כי יקבל תשובה ישירה אליו.
נושאים קשורים:  חדשות,  תוצאות בדיקות,  MRI,  יחסי רופא חולה,  רדיולוגיה,  פענוח בדיקה,  אינטרנט
תגובות
אנונימי/ת
25.03.2016, 18:29

האם עמדת הלשכה לאתיקה מחייבת את הקופות?
את בתי החולים?;
~הרבה פעמים נעשות בדיקות תוך כדי אשפוז-החולה משתחרר ואין עדין תשובות במעמד השחרור! מי אחראי על קבלת התשובה? המחלקה המבצעת ושולחת למעבדה ולמכונים ? המכונים והמעבדות בית החולים להעביר להמשך טיפול לקופות? החולה?
במקרה של מכונים ומעבדות פרטיות להעביר מידע למטופל כי התשובה מוכנה ובמקביל לשלוח לגורם שנתן את ההתחייבות הכספית או תשלום הכסף !
בכל אופן>>בפניה לקבלת שרות רפואי חייבים לקבל כתובת למתן תשובה להמשך טיפול כמו שנשאלת השאלה בכל פניה לכתובת החולה/מס טלפון וכד'