דעות

מאבק האחיות המוצדק הוא המאבק של כלל עובדי מערכת הבריאות

מאבקן של האחיות אינו מצטמצם להעלאת שכר, לעיסוק באקרדיטציה ובמדדי האיכות הגובלים במצג שווא וגובים מחיר כבד מדי מהצוותים, אלא נוגע גם ובעיקר לתנאי העבודה הבסיסיים של כלל עובדי מערכת הבריאות

מאבק האחיות. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

האחיות פתחו בשביתה בדרישה לתוספת תקנים, כוח אדם ולתנאי עבודה הולמים אל מול המציאות הקשה של העומס בבתי החולים ובמרפאות, וכדי שיהיה להן יותר זמן עם המטופל בלא שיהיה צורך בטיפול בחולים במסדרונות מחלקות האשפוז. בנוסף, מוחות האחיות על מבדקי האקרדיטציה הבינלאומיים שעוברים בתי החולים, שלצורך ההכנה עבורם נדרש מהן עומס עבודה נוסף, מינהלי בעיקרו ומנותק מן החולים, כדי להציג עמידה בסטנדרטים אמריקאיים של עבודה.

יש מקום לגלות הערכה רבה למאבקן של האחיות שאינו מצטמצם להעלאת שכר, אלא נוגע בתנאי עבודתן הבסיסיים ובעצם בתנאי העבודה של כלל עובדי מערכת הבריאות: רופאים, אחיות, מקצועות הבריאות ואנשי המינהל.

סקר השחיקה הגדול שקיים משרד הבריאות לפני כשנה וחצי, שלו נענו כ-43 אלף עובדים, הראה כי רמת השחיקה בעבודה של הרופאים עומדת על ציון 3.59 ושל האחיות - 3.51. ציון שחיקה גבוה מ-3 נחשב לציון גבוה שיש לטפל בו מיידית. עובד שחוק הוא עובד שחווה תשישות רגשית (מתקשה לגלות אמפתיה לאחרים), תשישות פיזית (חוסר אנרגיה) ותשישות קוגניטיבית (מתקשה להתרכז ולתפקד). עובד שחוק נוטה לטעויות, והתוצאה של שחיקת עובדי הבריאות היא טעויות באבחון ובטיפול הרפואיים.

השחיקה במערכות בריאות בעולם נחשבת בשנים האחרונות למשבר חריף, ביחד עם התאבדויות רופאים, והיא זוכה להתייחסות דחופה ולהשקעת משאבים במניעתה ובטיפול בה. גם בארץ נפטרו רופאים במהלך יום עבודתם, לאחר שלא הפסיקו לעבוד ופנו לעזרה כאשר חשו ברע.

למרבה הצער, עדיין אין התייחסות רצינית לשחיקה מצד בתי החולים וקופות החולים. לכל היותר זוכים העובדים לסדנאות למניעת שחיקה, אך בגורמים העיקריים לשחיקה, המערכתיים, אין מי שיטפל. מדובר בעומס והיעדר זמן עם המטופל בשל ביורוקרטיה ומערכות מחשב לא ידידותיות. שחיקה בעבודה מושפעת מגורמים רבים, שהמרכזי בהם הוא הפער בין ערכי הליבה של המקצוע לבין תנאי העבודה במערכת. עובד שהמערכת מציעה לו סדנת חוסן אך אינה מטפלת בתהליכי העבודה המיושנים השוחקים אותו עד דק, יבין כי המערכת מגלגלת אליו את האחריות, ויגלה ניכור רב אף יותר כלפי הארגון.

המראה של אחיות היושבות או עומדות מול מחשב לצורך הזנת נתונים נעשה שכיח יותר מהמראה של אחות הנוגעת במטופל ומשוחחת עימו. לא רק האקרדיטציה בבתי החולים אלא גם העיסוק במדדי האיכות ברפואת הקהילה גוזל מהרופאים ומהאחיות זמן יקר, הנחוץ כאוויר לנשימה לטיפול ומגע עם המטופלים.

העיסוק במבדקים ובמדדי האיכות, שהקשר בינם לבין איכות רפואית אמיתית מוטל בספק וגובל במצג שווא, כבר גובה מחיר כבד מדי מהצוותים. מספר הרופאים והאחיות לנפש בארץ נמוך בהשוואה בינלאומית, את המחסור יש להשלים, ואת זמנם היקר של המעט שיש צריך למצות בהיגיון. חמש דקות נוספות למפגש שבין המטפל למטופל, שייתנו מקום להקשבה, לשיחה, לאמפתיה ולבניית אמון, יספקו איכות ומועילות גבוהות בהרבה מכל מדד איכות ומבדק, וימנעו שחיקה של המטפלים.

בספינה הזו המאיימת לטבוע נמצאים עובדי הבריאות והמטופלים ביחד, למען ריפוי המטופלים, הצוותים והמערכת. אחיותינו היקרות, הרופאים איתכן במחאתכן הערכית.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  מאבק האחיות,  שביתת האחיות,  אקרדיטציה,  מדדי איכות,  מערכת הבריאות,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
26.07.2019, 12:16

וקולה של ההסתדרות הרפואית הרופסת לא נשמע....
שלא לדבר על מנהלי בתי החולים - שותפים מלאים לפארסה הזו של אקרדיטציה. מודים בחצי פה שזה לא רלוונטי לישראל אך ממשיכים במצג השווא הזה במלוא הכח, מוסיפים פגיעה נוספת במערכת הבריאות החולה.

26.07.2019, 12:32

למה שהר״י תגיב? הלא חסרי החוליות בראש הארגון מייד יתכופפו ברפיון מול כל משב קליל. קל יותר לשלוח את האחיות למערכה ולמחוא כפיים מהצד. ״תשחקנה הנערות לפנינו״.
מאבק האחיות הוא מאבק האחיות בלבד. אין קשר בין מאבקן ובין האינטרסים של הרופאים. פתיחת מאבק מקביל על ידי ההסתדרות הרפואית היה מגביר את הלחץ על הממשלה ואת מועקתה.
ליפי הנפש שיאמרו כי ״לא יפה להפעיל לחצים על ממשלת מעבר״ אני משיב כי במלחמה כמו במלחמה; אין לרחם על הממשלה. לא נראה לי שהממשלה מגלה נחמדות כלשהי כשהיא נלחמת ברופאים. נהפוך הוא, שם לא לוקחים שבויים. צריך להביא את האחראים למצבה של מערכת הבריאות לרדת על הברכיים.
רק ככה נצליח לייצא מומנט משמעותי ולא באמצעות גלגול עיניים ומחיאות כפיים.

26.07.2019, 12:52

כל הכבוד, צודק 100%. כל מילה בסלע

אנונימי/ת
26.07.2019, 12:57

האחיות נשכבות על הגדר ונלחמות עבור הרופאים והמטופלים.
תסמכו על ציו חגי וגברת ופנר ששביתת רופאים תוכרז במסגרת המאבקים במשא ומתן
על הסכם השכר החדש של הרופאים ב-2020 -- חכו ותראו.

אנונימי/ת
26.07.2019, 13:26

האחיות מעולם לא היטו שכם עם הרופאים אלא להיפך
אילנה כהן מחרבת מקצוע הסיעוד-אין להן אפילו איגוד פרופסיונלי!
בבקשה תרגיע-האחיות תמיד לעומתיות נגדינו

אנונימי/ת
26.07.2019, 22:32

הגד נא לי, מדוע החלטת שהאחיות נגדנו? מהתקופה בה היית סטודנט בחדר ניתוח? נערי האוצר בכלל לא מבדילים כשהם חותכים בבשר החי

אנונימי/ת
10.08.2019, 11:10

האחיות לא שוכבות על שום גדר בשביל אף אחד חוץ מאשר בשבילן. לסמוך על חגי וופנר ??!! התחרפנת לגמרי ?! בשנת 2020 יהיו קיצוצים בכל מה שיש ותוספות שכר ?? תשכחו מהרעיון. אף הסכם שכר לא שיפר את מצב המערכת, אולי את שכר המרדימים.

26.07.2019, 22:36

כל מילה מדויקת. מה שמוצג על יגי המערכת (והמערכת יכולה להיות גם הבוס הישיר שלך) כ"התייעלות" הוא בעצם יותר תפוקה לאותן תשומות באותם המשאבים כולל המשאב האנושי. לדבר הזה קוראים במילים פשוטות שחיקה . ואת זה יודע כל סטודנט שנה א בהנדסת תעשייה וניהול.