דעות

במקום לתת בונוסים למנהלים הבכירים, טפחו את דור הרופאים הצעירים

העלאת גיל הפרישה של רופאים ותיקים היא פתרון קצר ראות למחסור ברופאים — צריך למנוע את השחיקה הנוראית במקצוע, לטפח ולשמר את דור הרופאים החדש

מערכת הבריאות בישראל סובלת ממחסור חמור ברופאים ובאחיות, בהשוואה לממוצע במדינות המפותחות. תשומת הלב התמקדה בשנים האחרונות, ובצדק, בצורך להוסיף מקומות בבתי הספר לרפואה ובכך למנוע את התופעה המבישה של הפרטת לימודי הרפואה כשבוגרי צבא, מלח הארץ, נאלצים לנסוע ללמוד בחו"ל במימון מלא של הוריהם כדי לשוב ולעבוד בארצם. אבל בעוד מאגר הרופאים החסר אינו מתמלא בקצב הדרוש, יש לתת את הדעת על צידו השני של המאגר, המתרוקן והולך, ולא רק בשל יציאה של רופאים לגמלאות.

רופאים רבים העוברים את המסכת המפרכת של לימודים, סטאז' ושנות התמחות, עוזבים את הפרקטיקה הקלינית, המשוועת לתגבורת, לטובת עיסוקים נוחים יותר שבהם נדרשת השכלה רפואית ללא טיפול בחולים, כדוגמת עבודה בחברות תרופות וטכנולוגיה, אך גם לעיסוקים אחרים בתכלית. הבוחרים ללמוד רפואה עושים זאת מתחושות אנושיות של רצון וצורך להיטיב ולטפל, והעבודה הקלינית אמורה לאפשר למניעים המועילים הללו להתממש בדרך הנאצלה ביותר האפשרית. מדוע, אם כן, רבה כל כך הנשירה בקרב רופאים?

עבודת הרופאים נתונה היום במצוקה. העומס גדל עם גדילת והזדקנות האוכלוסיה, התפתחות הטכנולוגיות והתחזקות המגמה הצרכנית בבריאות הדורשת הכל כאן ועכשיו.

סקר השחיקה שנערך על ידי משרד הבריאות לפני כשנתיים הראה כי שחיקת הרופאים ושאר הצוותים הגיעה למימדים המצריכים התערבות דחופה. שחיקה היא תופעה הכוללת תשישות פיזית, קוגניטיבית ורגשית, אבדן החמלה ותחושות של ניכור ודה פרסונליזציה. רופא שחוק, וכמחצית מהרופאים נמצאו שחוקים, אינו מסוגל לטפל כראוי באחרים ובעצמו.

בשנה שעברה נפטרו שני רופאים מהתקף לב במהלך עבודתם כאשר לא התפנו בעצמם לקבל עזרה רפואית. בעבודתי אני רואה רופאים שחוקים בצורה מבהילה ומכמרת לב, רופאים שכמטופל לא הייתי רוצה להיות תלוי בכושר האבחון וביחס שלהם. למרות התוצאות החמורות של הסקר, הטיפול בתופעה הקשה ומניעתה בקושי החלו.

לפי סקר שנערך בארץ ב–2011, 5.5% מהרופאים עזבו את את העיסוק ברפואה ו–22% שקלו עזיבה. עבודות עדכניות יותר מהעולם תומכות בנתונים האלה ומדווחות שהשיעורים גבוהים יותר בקרב רופאים צעירים, כך שניתן להניח שהמצב היום בארץ חמור יותר.

כשם שדור ה–Y בכלל האוכלוסיה מחפש ומעריך משמעות ואיכות חיים, כך גם דור הרופאים החדש. הדור הצעיר לא מסכים עוד עם תורנויות שלא נגמרות, עם העומס ועם האלימות. מתמחה שחווה יחס משפיל ממנהל מחלקה לא ינשוך שפתיים ויסיים את ההתמחות כאילו דבר לא קרה. רופא צעיר במרפאה שנדרש לראות יותר מטופלים בשעה מכפי שהסכם העבודה מחייב לא יקבל זאת עוד כגזירה משמיים. אי־שביעות הרצון נוטה להיות פסיבית ומובילה לנשירה מההתמחות ומהרפואה בכלל. העלאת גיל הפרישה של רופאים ותיקים היא פתרון קצר ראות למחסור — צריך לטפח ולשמר את הצעירים.

כדי להחזיק את הדור הנפלא הזה עם מוטיבציה גבוהה בעבודה החיונית יש צורך במנהלים שמבינים את הרופא הצעיר ומניעיו, שתשומת לבם ממוקדת בתהליכי עבודה נאותים, בחוויית הרופא המשתמש ובתנאי העבודה, ובממשל שיקצה כספים לטיפול ולמניעת השחיקה ולא לבונוסים למנהלים הבכירים שכדי לזכות בהם יפעילו לחץ נוסף על הכפופים להם לעמוד ביעדים ובכך יגבירו את השחיקה.

כמי שניהל במשך שנים והמשיך לעבוד כרופא מטפל, הדוגמה של טייסים בחיל האוויר שבהיותם מפקדים בכירים ממשיכים לטוס עם הצעירים רלוונטית בעיני לרפואה: מנהיגות מחוברת לשטח היא תנאי לשימור הלוחמים במערכת, גם במערכת הבריאות. מנהלים, אתם מאבדים את הרופאים. אובדן האנשים החשובים ביותר למערכת הבריאות הוא אסון ובכייה לדורות.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  רופאים צעירים,  שחיקה מקצועית,  מתמחים,  מחסור ברופאים,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2019, 09:50

בדיוק הפוך
לרופאים הצעירים יש תנאים מעולים שמי שהתמחה לפני 20 שנה יכל רק לחלום . דוקא יש לתמוך ברופאים הבכירים ולעלות משמעותית את משכורתם בבתי החולים

אנונימי/ת
11.10.2019, 13:53

זו התגובה הכי מיושנת שניתן להגיב. מה שהיה לפני 20 שנה אינו רלוונטי לתקופתנו.
הבעיה היא בדיוק עם רופאים מיושנים כמוך!
מסכימה עם דר יחזקאלי: אם לא נתייחס לרופאים הצעירים, לא נצליח ובצדק להביא אלינו את הטובים ביותר. יותר משכר: לא אנושי להיות ער 30 שעות. זה לא קיים כבר בשום מקצוע!

אנונימי/ת
11.10.2019, 13:53

זו התגובה הכי מיושנת שניתן להגיב. מה שהיה לפני 20 שנה אינו רלוונטי לתקופתנו.
הבעיה היא בדיוק עם רופאים מיושנים כמוך!
מסכימה עם דר יחזקאלי: אם לא נתייחס לרופאים הצעירים, לא נצליח ובצדק להביא אלינו את הטובים ביותר. יותר משכר: לא אנושי להיות ער 30 שעות. זה לא קיים כבר בשום מקצוע!

אנונימי/ת
12.10.2019, 09:18

לאנונימי מ09:50 , ידידי אני בן דור הX התמחיתי לפני מעט יותר מ2- שנה, אחת מההתמחויות התובעניות והשוחקות. אגיב בנימוס הפעם: לדעתי טעות בידך...

לאחרונה מדובר על כשלון המענקים ב2015-2016. מענקים אלו ניתנו על פי תוכניות משרד הבריאות בעיקר למנהלים מיתוך המחשבה שהוא, אותם מנהלים , יביאו אחריהם את המתמחים. ובכן השיטה כנראה לא עובדתמי שלא מבין שיש לתגמל הן מתמחים והן מומחים צעירים לא מבין שאלו הם המנוע של מערכת הבריאות והזנחתם תגרום להם לעזוב את המומחיות, לעזוב את הארץ או לעזוב את הרפואה. יש אלפי רופאים ישראלים בחוץ"ל, שכנראה אין בכוונתם לחזור ארצה. וזה הגיוני כי גם אם יחזרו אין להם להיכן.
לכן יש לדאוג ולקדם את המתמחים, את המומחים הצעירים והותיקים, וכן את המנהלים כי נכון להיום בחלק מתפקידו הניהול אין מועמדים.
יש להסביר ולהבהיר שאם אין רופאים אין רפואה והמחיר יהיה חיי אדם.
איך עושים זאת- בתור התחלה מבטלים את אנשי ה VIF מבין חברי כנסת לממשלה וכול מי שיכולים להשפיע. שיעמדו בתור כמו שאר עם ישראל. אני בטוח שזה יפעיל כמה מנגנונים חיוביים הקשורים למערכת הבריאות.

גמר חתימה טובה ,שנה טובה ובריאה.
לא יכולתי להתאפק. מפריע לי האמירה שלמתמחים היום יותר קל. זה כול כך לא נכון.
ב 2011, בזמן המו"מ על תנאי העבודה ושכר של הרופאים עלו הדרישות הבאות מול המעסיקים והמדינה:
הוספת תקנים, הוספת רופאים, פתיחת שרותים ומחלקות, קיצור תורנויות והורדת מספרן, הוספת בתי"ח, דחית מועד היציאה לגמלאות, תוספות שכר בהן הגדלת ערך השעה, הגדלת ערך תורנות כוננות, תוספות מאמץ למבצעי יותר תורנויות, תוספות מיוחדות למומחים צעירים ומתן מענקים למקצועות המצוקה ולרופאים שמוכנים לעבוד בפריפריה. ואני מתנצל אם שכחתי.
מתברר שכול מה שדרשנו אז היה במקומו ואולם כול מה שקיבלנו היה לא מספיק ולראיה מצבה החמור של מערכת הבריאות.
עכשיו אנו שוב בפני הסכם קיבוצי נוסף. כבר משרדי האוצר ובריאות דואגים להכפיש את כולנו כגזלני מערכת הבריאות. אם היה תלוי בהם היו דואגים לקיצוצי שכר ולא תוספות. הם מדברים על עוד רופאים אולם לא משחררים תקנים. מנהלי מחלקות נדרשים לסחוט את כוח האדם עד תום, ומבלי להשקיע מחשבה מה מצבם של הנסחטים. אנשים שוכחים שכמעט אותו כוח אדם נתן שרותים בשנות ה 70 ל4-5 מיליון תושבים, היום 8-9 מיליונים ויותר. מספר התורניות עלה במעט, מספר הכוננויות וכוננויות על כמעט ולא השתנה. משך האשפוז התקצר, אורך פעולות לניתוחים התקצר, משך האשפוז התקצר ולכל יותר קבלות ושחרורים מידי יום. משך הביקור במרפאה 6 דקות וצריך לבדוק חולים ולקבל אנמנזה ולתעד במחשב שלוקח בהרבה יותר זמן. לכן העומס על הרופאים, מתמחים, מומחים ומנהלים רק גבר ולא פחת. כרופא מרדים בסורוקה, הן בחדרי ניתוח, חדרי לידה ובמיון העומס רק גבר והתורנים עובדים כיום הרבה יותר קשה מאשר בעבר. כך גם במחלקות האשפוז וכך גם במרפאות. לנו יצא לישון מס' שעות בתורנות, היום יש תקנת משרד הרווחה לשעתיים שינה בתורנות ורבים מהרופאים לא מצליחים ליישם.
המסר הוא שכולנו עובדים כול שנה יותר קשה. בעיקר עושי התורניות.
מסר נוסף הוא לאפשר למאות גמלאים בשנה, שיכולים רוצים להמשיך לעבוד, אכן להמשיך כול עוד הם רוצים. מדובר במאות רופאים, מוכשרים ועם עשרות שנות ניסיון כול אחד. הרי עם עשרות כירורגים, מרדימים ואחיות אפשר לפתוח מאות חדרי ניתוח בשנה. וכך גם במקצועות האחרים.
המסר להסכם השכר הבא הוא דרישות לתוספות לכול רוחב המערכת, כולל תוספות שכר ותקנים, בתי"ח , מחלקות, מרפאות והכי חשוב תמיכה בדור הצעיר של מתמחים ומומחים כי הם לב לעתיד הרפואה.

אנונימי/ת
11.10.2019, 16:48

אמת ויציב
לגבי גמלאים-מנסיוני האישי בקופת חולים הכללית לא נעשה אף רמז של נסיון לנצל את הנסיון שצברתי בתחום כירורגי ולו "רק" להדרכת צעירים
ברגע שהגעת למחסום הגיל את/ה נבעט החוצה באופן אוטומטי...
גם בעבודה הפרטית הציבה אותנו המדינה בפני בחירה -או יועץ או מנתח...
וכמובן הנומרוס קלאוזוס של רשימות חברות הביטוח..

אנונימי/ת
12.10.2019, 13:36

ישר כח, על דברי האמת

12.10.2019, 09:28

מילים כדורבונות מפי אחד הכותבים היותר חכמים וישרים. לתקן רק שהמחסור הוא לא בדיוק ברופאים או "באנשים שמוסמכים ומעוניינים לעסוק ברפואה", אלא "בתקנים לרופאים שיעשו רפואה טובה בתנאים סבירים." שבת שלום

אנונימי/ת
12.10.2019, 13:12

רציתי לשאול את חברי, האם יש סוציומטרי במחלקות בית חולים שחמק מעיניי?

לא זו בלבד שבעיות המקצוע המפורטות ידועות, בנוסף ישנו מנהל מחלקה שמוכר לי שמילא סגנון ניהולו המשפיל, אך הדבר לא נגמר שם ומגיע עד כדי שימוש בשיטות כוח ומניפולציות כנגד המתמחים באין מפריע.
האחרון שהעז להתלונן, החמיר את מצבו בכך שהמנהל נוקם את נקמתו באמתלות מקצועיות. מה עושים??

לאנונימי 12/10/19 13:20
נקרא התעמרות ואסור על פי החוק עומדת הלישכה לאתיקה
מה לעשות? תתקשר אלי ומדבר. הסודיות מובטחת
0537749222 אייליג

0537749221 אייליג

02.12.2019, 19:12

תגובתך מיושנת תפיסת עולם של מ"כ בטירונות ח"יר על פיה לנו היה מסע ארוך יותר אז כדאי שתבלו גם. האתגרים שונים היום ופעם ונכון שלמדנו אנחנו הקושי האמיתי היה זמינות מידע לעומת הום שיש עודף מידע , יש עלויות גבוהות יותר לכל דבר יש תנאי חיים אחרים, ההצעה להפחית מבונוסים של מנהלים מבוגרים עשירים ככקורח על מנת לעזור למתמחים בני 30 עם 3 4ילדים שנקרעים בעומס זה נכון על מנת לייצר רופאים טובים יותר אנשים חכמים יותר וכאלו שלא תתפתח אצלם תחושה של צורך לדפוק את הדור הבא כו אצלך.