שפעת

האם הריון פוגע ביעילות של החיסון לשפעת?

מחקר מבוקר זה דגם נשים בהריון ונשים שאינן בהריון שחוסנו נגד שפעת, והשווה ביניהן מבחינת התגובות התאיות לחיסון על מנת להבין האם וכיצד הריון עלול להשפיע על יעילות החיסון

12.12.2019, 10:20
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)

הריון הינו גורם סיכון לזיהום חמור על ידי נגיף השפעת. למרות השגת רמות מגנות של נוגדנים לאחר מתן חיסון, פחות נשים בהריון מציגות ירידה במחלות דמויות שפעת ביחס לאוכלוסיות עוקבה של נשים שאינן בהריון. עובדה זו עשויה לנבוע מכך שהשינויים במערכת החיסון במהלך ההריון משפיעים על יעילות החיסון, מה שמוביל לתגובה חיסונית תת-מיטבית.

בכדי להבין זאת, עורכי מחקר זה בחנו את התגובות התאיות לאנטיגנים מסוימים ואת הפנוטיפ של תאי הדם הלבנים בקרב נשים בהריון ונשים שאינן בהריון, שהגיעו לרמות נוגדנים מגנות לאחר חיסון.

החוקרים דיווחו על כך שהריון קשור לתגובות דלקתיות טובות יותר לאנטיגן מסוים (אינטרפרון-גאמא), ולהרחבת האוכלוסיה של לימפוציטים מרכזיים מסוג T האחראים על זיכרון חיסוני (central memory T cells), לאחר קבלת החיסון. עם זאת, נמצא שהריון היה קשור גם לרמה נמוכה של אסדרה חיסונית הקשורה להריון (בתיווך HLA-G, PIBF), ולאחזקה ירודה יותר של נוגדני תאי B (בתיווך TGF-β), מה שהצביע על תגובה חיסונית ירודה בהשוואה לנשים שלא היו בהריון.

החוקרים הסיקו שעד כה מחקרים על החיסוניות של החיסון לשפעת התרכזו בייצור אוכלוסיית נוגדנים, אך נדרשת הבנה של תגובות תאיות נוספות הקשורות לחיסון בכדי להעריך באופן מלא כיצד הריון משפיע על יעילות החיסון.

מקור: 

Shah, NM.  et al. (2019). Clinical Immunology. doi: 10.1016/j.clim.2019.108254

נושאים קשורים:  שפעת,  חיסון,  הריון,  מחקרים
תגובות