חדשות

במטרה לצמצם בתמריץ לביצועם: מחירי המחירון לניתוח בריאטרי נחתכו ב-50%

"דה מארקר": המהלך הוא שלב ראשון מבין שלושה להתאמת מחירי המחירון של כלל השירותים הרפואיים במערכת הציבורית

מחירי המחירון של הניתוחים הבריאטריים לשם הרזייה עומדים להיחתך בכ-50% - צעד שאולי יתמרץ את בתי החולים הציבוריים לצמצם בביצוע הניתוחים מהסוג הזה כאשר אינם נחוצים לבריאות המטופל.

בדיווח על כך הבוקר (ג') מאת רוני לינדר ב"דה מרקר" נמסר כי הודעה על השינוי במחירי המחירון הועברה השבוע לבתי החולים ולקופות החולים על ידי משרדי הבריאות והאוצר. משמעות ההחלטה, הדגישה לינדר, ביצוע הניתוחים יהיה הרבה פחות רווחי לבתי החולים ולמרכזים הבריאטריים לעומת המצב כיום, ולפיכך צפויה כנראה ירידה בהם.

בדיווח מובאות הדוגמאות הבאות: מחיר ניתוח לפרסקופי "מיני-שרוול" - ניתוח ההרזיה הנפוץ ביותר בישראל, ירד בעקבות ההנחיה החדשה מ-65.5 אלף שקל ל-31.2 אלף שקל; ניתוח שרוול קיבה ירד מכ-53 אלף שקל ל-26.7 אלף; מעקף קיבה לפרסקופי ירד מ-65.5 אלף ל-33.6 אלף; שרוול קיבה עם כריתת כיס מרה ירד מ-56.2 אלף שקל ל-30.3 אלף שקל.

בדיווח נמסר עוד כי זו "יריית הפתיחה" ברפורמה כוללת של תמחור מחדש של השירותים הרפואיים לאחר שבאוגוסט החליטה הממשלה להטיל על ועדת המחירים הבין משרדית לבחון מחדש את מחירון חלק גדול משירותי הבריאות המפוקחים ולהתאימם את לעלויות הריאליות – תימרוץ להפחתה בביצוע-יתר של הניתוחים הללו. במסגרת הרפורמה, כנגד כל ניתוח שמחירו יופחת יפוצו בתי החולים בהקטנת ההנחה שהם מחויבים לתת לקופות החולים.

בהמשך, בשלושה שלבים במשך 3 שנים, ייבחנו מחירי שירותים רפואיים נוספים: מחירי המחירון באשפוז בטיפול נמרץ, תעריפי מערך הכוויות, תעריפים בשירותי הפסיכיאטריה ופסיכותרפיה קבוצתית, ניתוחי לב, טיפול בתא לחץ, השתלות איברים, כריתת ערמונית, ניתוחים גינקולוגיים, שבץ מוחי, בדיקות MRI, ניתוחי כלי דם, ניתוחי בקע, בדיקות CT ו-PET CT, טיפולי יום אונקולוגיים, אורתופדיה, עיניים, אשפוז במחלקות שיקום ועוד.

במהלך הזה מחירי המחירון של השירותים השונים יתבססו מעתה על נתוני אמת בנוגע לעלויות הריאליות של הפרוצדורות – בדומה למה שנעשה במדינות רבות אחרות.

דו"ח מבקר המדינה מ-2018 הצביע על כך שישראל היא שיאנית העולם בביצוע ניתוחי הרזייה ביחס לגודל האוכלוסייה. הם מבוצעים כיום ב-28 בתי חולים ציבוריים ופרטיים – כ-10 אלפים פרוצדורות כאלו מדי שנה. כמו כן ישראל היא שיאנית העולם בביצוע ניתוחים חוזרים בעלי סיכון מוגבר: ב-2017 כל מנותח ששי חזר ונותח שוב: כלומר 17% מכלל הניתוחים הם חוזרים בעוד שהממוצע בעולם הוא 7%. הוצאות קופות החולים על שירות זה הגיעו לחצי מיליארד שקל בשנה. דו"ח המבקר שהתמקד בסוג של ניתוחים "הפך את בתי החולים למרכזי-רווח ויתר תמריץ לבצע אותם "עם יד קלה על ההדק".

מאז פרסום הדו"ח והקשחת התנאים לאישורם, ירד מספר הניתוחים הבריאטריים המתבצעים עתה לכ-7,220 (לפי נתוני 2020).

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח בריאטרי,  ניתוח שרוול,  ניתוח לפרוסקופי,  הרזייה,  מחירי ניתוחים
תגובות
08.12.2021, 16:59

גילוי נאות, אין לי כל עניין מסחרי בזריקה "אוזמפיק".אך ,למיטב ידיעתי ומניסיון אישי זריקה זאת ,הניתנת פעם בשבוע , מורידה משמעותית את רמת הסוכר בדם וכן מורידה משמעותית את התיאבון ,מה שמביא לירידה משמעותית במשקל.את הזריקה מזריק המטופל לעצמו והיא אינה כואבה כלל.הזריקה מאושרת כעת לחולי סוכרת בישראל.

אנונימי/ת
08.12.2021, 19:12

התאמת התמחור למקובל בעולם, זו הרי בדיחה.
היום אין אפשרות להשתמש בהרבה מהטכנולוגיות העדכניות כי לא בית החולים הציבורי לא מקבל על זה כסף.
אז נשארים עם שיטות וכלים בני 30 שנה.
הזוי

08.12.2021, 21:52

אני משער, אינני יודע, האם בטיפול באוזמפיק ניתן להשיל 30-40 קילו מן המשקל.אך נראה לי שהזריקה תועיל לחולי סוכרת מסוג 2 ,הסובלים בד"כ גם מהשמנה.אני יכול להעיד על עצמי שירדתי כ10-11 קילו בעזרת הטיפול תוך 3 חודשים.וללא סיבוכים או דיאטה מיוחדת.
המחיר ( לחולי סוכרת, בקופת החולים בה אני מבוטח) עם טופס 29/ג הינו 224 ש"ח לחודש. מזרק המכיל 4 מנות לחודש. כמובן שהמטופל זקוק למעקב רפואי ולניטור רמת הגלוקוז בדמו.( מה שחולי סוכרת עושים תמיד ). אך אין צורך בהליך כירורגי, ובאישפוז.