חדשות

נמצא קשר בין רמות החלבון TREM2 בדם לסיכון למוות מטרשת עורקים

מוביל המחקר, פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן: "ממצאי המחקר מניחים את היסודות למחקרים נוספים שיסייעו להבין מי הם החולים המצויים בסיכון למות מטרשת עורקים"

פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן. "המחקר הזה הוא חלק בלתי נפרד מפיתוח תשתית של טיפול אפשרי למחלה". צילום: דוברות בית החולים

במשך שנים מנסים חוקרים להעריך את המנבא לתחלואה ולתמותה מטרשת עורקים. מחקר חדש של המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן קושר לראשונה בין רמות גבוהות של המדד הדלקתי TREM2 בדם לבין סיכויי התמותה מטרשת עורקים.

המחקר התבסס על מחקרים קודמים מתחום חקר המוח ואלצהיימר, שעקבו אחרי החלבון TREM2 הנמצא במערכת הדם ועובר שינוי מבני שאין יודעים מה מקורו.

החוקרים ביקשו לבדוק האם יש קורלציה בין המדד הדלקתי לבין התקדמות טרשת העורקים. זאת, כיוון שאצל חולים באלצהיימר החלבון נחתך מחוץ לתא מסיבות שאינן ברורות והחלקים המסיסים (sTREM 2) מופרשים לתוך נוזל עמוד השדרה, וכיום ידוע כי תהליך פירוק החלבון מתרחש גם בליבם של מטופלים עם טרשת עורקים.

במסגרת המחקר, בהובלת פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן, עקבו החוקרים אחרי  283 מטופלים, 230 מתוכם מאובחנים עם טרשת עורקים חמורה, כלומר עורק אחד מוצר מעל 50% לפחות, ו-53 מטופלים ללא טרשת עורקים וללא היסטוריה של איסכמיה לבבית.

כל המטופלים עברו צנתור במרכז הרפואי קפלן בין 2010 לבין 2013, ונעשה מעקב אחריהם במשך שבע שנים. הגיל הממוצע של הנחקרים עמד על 67 (טווח של 12 שנים), שני שליש מתוכם היו גברים.

החוקרים לא הצליחו להוכיח שקיימת התאמה בין עלייה ברמות המדד להתקדמות המחלה, אך מצאו קשר מובהק בין רמות גבוהות של המדד הזה בקרב מטופלים הסובלים מטרשת עורקים לבין התמותה שלהם.

ד"ר וולרי קוצי'וק, קרדיולוג ובין עורכי המחקר, הסביר: "זוהי הפעם הראשונה למעשה שמחקר מצליח לאתר קשר בין תמותה של מטופלים עם טרשת עורקים לבין מדד דלקתי, שהוא רמות ה-TREM2 בדם שלהם. למעשה, גם אם באופן תיאורטי בשלב הזה, אנחנו יכולים לקחת מטופל שמגיע לפעולה פשוטה יחסית, נניח צנתור אלקטיבי, לבדוק את רמות החלבון TREM2 ולומר מה הם סיכויי התמותה שלו".

פרופ' ג'ורג' הוסיף: "זהו מחקר פורץ דרך, שמניח את היסודות למחקרים נוספים שיכולים לעזור לנו להבין מי הם החולים המצויים בסיכון למות מטרשת עורקים. היכולת שלנו לדעת מי מהמטופלים נמצא בסיכון גבוה יותר מאפשרת לנו 'לחבק' אותו קרוב יותר ולטפל בו. במקביל, המחקר הזה הוא חלק בלתי נפרד מפיתוח תשתית של טיפול אפשרי למחלה".

במחקר לקחו חלק: ד"ר שגיא צחורי, ד"ר יגאל וולוגרסקי, ד"ר ליבי גריב, ד"ר גל סלע, ד"ר אורטל תובלי, ד"ר מיכאל וולט, ד"ר מיכאל פלסר ופרופ' שרה שמעוני.

נושאים קשורים:  פרופ' קובי ג'ורג',  בית החולים קפלן,  טרשת עורקים,  מחקר,  תמותה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.05.2023, 18:15

תפסיקו להאשים את ה LDL המסכן !
תצאו מהמרובע הזה ותתחילו להבין מה באמת גורם לאתרוסקלרוזיס