מחקרים

קיים יתרון בביצוע פרופיל שומנים כבדיקת סקר לנשים בהריון

שילוב של בדיקת פרופיל השומנים כחלק מהבדיקות הטרום-לידתיות בנשים במהלך השליש הראשון להיריון עשוי לסייע באיתור מקרים לא מאובחנים של הפרעות שומנים

בדיקת דם בהריון. צילום: שאטרסטוק

דיסליפידמיה מהווה גורם סיכון משמעותי לתחלואה קרדיווסקולרית טרשתית, במיוחד במקרים בהם המחלה מופיעה בגיל צעיר. אף על פי שבמקומות רבים ברחבי העולם קיימות הנחיות לביצוע בדיקות סקר של פרופיל השומנים בילדים ובמבוגרים צעירים, נשים רבות בגיל הפוריות לא עברו בדיקות אלו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of the American Heart Association', מטרת החוקרים הייתה להעריך את ההיתכנות של בדיקות סקר לפרופיל השומנים בדם בנשים במהלך השליש הראשון של ההריון כאסטרטגיה להגברת שיעורי ביצוע בדיקות אלו בנשים תחת טיפול טרום לידתי. החוקרים שילבו בדיקת פאנל שומנים שנלקח לא בצום במסגרת הטיפול הטרום לידתי השגרתי שניתן על ידי גינקולוגים במרפאה אקדמית אחת. מסמכי הסברה והפניות לבירור קליני ניתנו למטופלות שנמצאו עם תוצאות חריגות.

לצורך המחקר נאספו בסך הכל 445 מטופלות אשר עברו ביקור טרום לידתי ראשון במהלך תקופה של 6 חודשים. מתוך 358 המטופלות שהשלימו את בדיקות המעבדה, 236 (66%) השלימו בדיקת פרופיל שומנים. ל-59 (25%) מטופלות נצפו תוצאות חריגות, וזוהתה מטופלת אחת עם חשד להיפרכולסטרולמיה משפחתית שלא אובחנה בעבר. החוקרים מציינים כי החסמים להוספת פרופיל השומנים בבדיקות כללו את העול הכרוך בסקירה של תוצאות מעבדה נוספות, וכן אי ודאות בנוגע לייעוץ הנדרש למטופלת.

לסיכום, הוספה של בדיקת שומנים ללא צום כחלק מהטיפול הטרום לידתי השגרתי בנשים במהלך השליש הראשון להריון היא אפשרות הניתנת ליישום, אשר עשויה למלא תפקיד מכריע באבחון וניהול במועד של הפרעות שומנים בנשים בגיל הפוריות. החוקרים מציינים כי עבודה עתידית בנושא צריכה להתמקד באופטימיזציית תזרים העבודה של מערכות הבריאות על מנת למזער את העומס על הרופאים המטפלים, וכן להקל בעת הצורך על מעקב תחת מומחים מתאימים לנושא.

מקור:

Golwala S, Dolin CD, Nemiroff R, Soffer D, Denduluri S, Jacoby D, Lewey J. Feasibility of Lipid Screening During First Trimester of Pregnancy to Identify Women at Risk of Severe Dyslipidemia. J Am Heart Assoc. 2023 May 16;12(10):e028626. doi: 10.1161/JAHA.122.028626. Epub 2023 May 15. PMID: 37183838; PMCID: PMC10227310.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיסליפידמיה,  תחלואה קרדיווסקולרית,  טרשת עורקים,  הריון,  פרופיל שומנים
תגובות